-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30344 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

اگر خداوند بي نياز است، چرا در قيامت وقتي كه انسان را عذاب مي كند، از اجزاي طبيعت كمك مي گيرد؟

خداوند بي نياز است و قدرت بي انتها دارد، ليكن اراده كرده كه همة كارها را از راه اسبابش انجام دهد. امام صادق(ع) فرمود: خداوند امتناع دارد كه امور عالَم را جاري كند مگر از راه سبب ها.[5]

البته بايد توجه داشت كه قوانين جهان آخرت با قوانين حاكم بر دنيا كاملاً متفاوت است و در آن جا از طبيعت دنيا خبري نيست. با انقراض عالم و پايان يافتن عمر دنيا همه چيز و همه كس از ميان مي رود و تمام امور دنيوي و شئون حياتي و با همة قوانين و مقررات تكويني اش خاتمه پيدا مي كند، سپس به ارادة خالق توانا، جهان نوسازي مي شود و قوانين و مقرّرات جديدي بر آن حاكم مي گردد كه با قوانين و مقررات دنيا قابل مقايسه نيست. در قيامت عذاب الهي يا نعمت هايي كه به انسان مي رسد، تجسم اعمالي است كه در دنيا انجام گرفته است.

قرآن مي فرمايد: در قيامت هر انساني تمام اعمال خوب خود را كه در دنيا انجام داده است، حاضر مي يابد و همچنين اعمال بد خود را. دوست دارد بين او و اعمال بدِ تجسم يافته اش، نهايت درجةدوري فاصله باشد.[6]

پس خداوند در عين بي نيازي و داشتن قدرت مطلق خواسته است تمام كارها را از راه سبب هايش انجام دهد. افزون بر اين در قيامت مسئلة طبيعت و اسباب مسبّبات مطرح نيست بلكه هر چه آن جا پيش مي آيد، همه نتيجه و تجسم كار هايي است كه در دنيا انجام داده ايم. قرآن فرمود: هر كس هموزن ذرّه اي كار خير انجام دهد، آن را مي بيند، و هر كس هموزه ذرّه اي كار بد كرده، آن را مي بيند.1[7]

[5]بحارالانوار، ج 2، ص 90، حديث 14.

[6]آل عمران (39) آية 30.

[7]زلزله (99) آية 7 _ 8.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.